Allmänna villkor
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller för tjänster som tillhandahålls av Net24 ("Leverantören") till kund ("Kunden") avseende utveckling, drift och underhåll av hemsidor med tillhörande tjänster.
2. Tjänstebeskrivning
Net24 erbjuder en helhetslösning för professionella hemsidor som inkluderar:
- Handgjord, skräddarsydd hemsida enligt Kundens specifikationer
- Hosting, domän och SSL-certifikat
- Full support och dedikerad kontaktperson
- Löpande säkerhetsuppdateringar och underhåll
- Grundläggande SEO-optimering enligt branschstandard (utökad SEO är tillval mot tillägg)
- Mobilanpassning och responsiv design
- Fria månatliga innehållsändringar
- Möjlighet till ny design vart tredje år utan extra startavgift
3. Pris och betalning
3.1 Prissättning
Om inget annat överenskommits och anges vid betalning gäller följande priser:
- Månadskostnad: 599 kr per månad exklusive moms
- Engångskostnad vid start: 8 999 kr exklusive moms
- Startavgiften täcker design, utveckling, CMS-setup och lansering
Eventuella avvikande priser som överenskommits framgår av det specifika avtalet mellan parterna.
3.2 Betalningsvillkor
Startavgiften faktureras när Kunden godkänt och undertecknat avtal. Månadskostnaden dras automatiskt via Stripe månadsvis i förskott från det betalkort som Kunden registrerat. Vid misslyckad betalning försöker Net24 dra betalningen igen inom 7 dagar. Om betalningen fortsatt misslyckas förbehåller sig Net24 rätten att tillfälligt stänga av tjänsten tills betalning erhållits.
4. Avtalsperiod och uppsägning
4.1 Bindningstid
Avtalet löper tills vidare utan minimitid efter att hemsidan lanserats.
4.2 Uppsägning
Avtalet kan sägas upp av båda parter med en (1) månads skriftlig uppsägningstid. Uppsägning ska ske via e-post till info@net24.se. Vid uppsägning upphör Kundens tillgång till hemsidan, CMS-systemet och alla tillhörande tjänster.
4.3 Vid uppsägning
Net24 bistår Kunden med export av innehåll (texter, bilder etc.) i ett användbart format. Den tekniska lösningen och koden ägs av Net24 och överförs ej till Kunden.
5. Ändringar och support
5.1 Inkluderade ändringar
Varje månad ingår mindre ändringar och uppdateringar av innehåll utan extra kostnad. Detta inkluderar:
- Textändringar och uppdateringar
- Byte av bilder och grafik
- Mindre layoutjusteringar
- Uppdatering av kontaktinformation
5.2 Större förändringar
Större förändringar som kräver ny utveckling eller design debiteras separat efter överenskommelse. Net24 tillhandahåller kostnadsuppskattning innan arbete påbörjas.
5.3 Support
Support tillhandahålls via e-post på vardagar mellan 09:00-17:00. Net24 strävar efter att svara inom 24 timmar under ordinarie kontorstid.
6. Ny design vart tredje år
Efter tre (3) år från lansering har Kunden möjlighet att få en helt ny design av sin hemsida utan att betala startavgiften igen. Detta förutsätter:
- Att Kunden har ett aktivt abonnemang hos Net24
- Att inga betalningar är försenade
- Att den nya designen håller sig inom samma funktionella omfattning som den ursprungliga hemsidan
Önskas väsentligt utökad funktionalitet kan tilläggsavgift tillkomma efter överenskommelse.
7. Immateriella rättigheter
7.1 Kundens innehåll
Kunden äger alla rättigheter till innehåll som Kunden tillhandahåller (texter, bilder, logotyper, varumärken etc.).
7.2 Net24:s tekniska lösning
Net24 äger alla rättigheter till den tekniska lösningen, källkoden, CMS-systemet och designen. Vid uppsägning överförs inte dessa rättigheter till Kunden.
7.3 Användningslicens
Under avtalstiden har Kunden en icke-exklusiv rätt att använda hemsidan och CMS-systemet för sitt affärsändamål.
8. Kundens ansvar
Kunden ansvarar för:
- Att tillhandahålla korrekt och lagligt innehåll för hemsidan
- Att innehållet inte kränker tredje parts rättigheter
- Att innehållet följer gällande lagstiftning och branschregler
- Att hålla eventuella inloggningsuppgifter säkra om sådana tillhandahållits
- Att omgående meddela Net24 om tekniska problem eller säkerhetsincidenter
9. Net24:s ansvar och ansvarsbegränsningar
9.1 Tillgänglighet
Net24 strävar efter 99,9% upptid för hemsidan. Planerat underhåll meddelas i förväg när det är möjligt.
9.2 Ansvarsbegränsning
Net24 ansvarar inte för:
- Indirekta skador, utebliven vinst eller förlorad omsättning
- Avbrott i tjänsten orsakade av force majeure
- Skador orsakade av Kundens felaktiga användning av tjänsten
- Innehåll som Kunden publicerar på hemsidan
- Tredje parts tjänster som Kunden integrerar
Net24:s totala ansvar är begränsat till ett belopp motsvarande sex (6) månaders abonnemangskostnad.
10. Personuppgifter och GDPR
Net24 behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR och gällande dataskyddslagstiftning. Information om hur personuppgifter behandlas finns i vår integritetspolicy på hemsidan. Kunden ansvarar för att eventuell behandling av personuppgifter via hemsidan sker i enlighet med GDPR.
11. Force majeure
Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra avtalet om underlåtenheten beror på omständighet som parten inte kunnat råda över, såsom naturkatastrof, krig, terroristattack, brand, översvämning, arbetskonflikt, myndighetsbeslut, avbrott i energiförsörjning eller telekommunikation, samt väsentliga störningar i Internetinfrastrukturen.
12. Ändringar av villkoren
Net24 förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Väsentliga ändringar meddelas Kunden minst 30 dagar i förväg via e-post. Om Kunden inte accepterar ändringarna har Kunden rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
13. Överlåtelse
Kunden får inte överlåta detta avtal till tredje part utan Net24:s skriftliga godkännande. Net24 har rätt att överlåta avtalet till koncernbolag eller i samband med företagsöverlåtelse.
14. Tvist och tillämplig lag
Svensk lag ska tillämpas på detta avtal. Tvist i anledning av detta avtal ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om parterna inte kan komma överens ska tvisten avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
15. Kontaktuppgifter
Nordic IT Resources AB
Org.nr: 559481-4591
E-post: info@net24.se
Senast uppdaterad: 17 oktober 2025